Mojráček: Jak motivovat děti k domácím pracím?

https://www.blog.mojra.cz/post/624

Autor: Psychologická poradna| Jak motivovat děti k domácím pracím? Co funguje a co ne? Jak k dětem přistupovat?


Byl víkend a maminka po snídani poprosila Mojráčka, jestli by mohl vyluxovat celý dům. Mojráček jí to slíbil. Po snídani se ale zvedl od stolu, neodnesl si ani talířek, a utíkal do svého pokoje, kde si zapnul počítač. Když se ani za hodinu nezačalo nic dít, zavolala maminka na Mojráčka znovu. „Jóó,“ volal Mojráček na maminku z pokojen, „jen si tu něco dodělám, a už jdu. Počkej chvilku!“ A tak se to opakovalo ještě dvakrát. Nakonec mamince došla trpělivost a šla za Mojráčkem do jeho pokoje.


„Mojráčku,“ řekla už naštvaným tónem, „něco jsi mi přece slíbil. Čím dřív to uděláš, tím dřív si můžeš zase jít hrát. Odpoledne má přijít návštěva a já chci, aby to bylo hotové.“ Mojráček se začal ošívat, ptal se maminky, proč pořád chce, aby něco dělal, že ho to nebaví a že třeba takový Marek odvedle dostává za domácí práce od rodičů peníze. Nakonec s velkým brbláním vzal vysavač a udělal, co po něm maminka chtěla.


Maminku Mojráčkova reakce hodně mrzela. Vždyť přece dostává kapesné, a vždycky se ho snažili vést k tomu, že by měl s domácími pracemi pomáhat. Celý den jí to vrtalo hlavou, ptala se tatínka, jestli přece jen nechce po Mojráčkovi moc? Tatínek jí slíbil, že se poptá kolegů v práci, jak to mají doma nastavené.


V pondělí se tatínek opravdu ptal známých, a maminka se ptala starších kolegyň v práci. Většinou to bylo všude stejné, děti chtěly za pomoc v domácnosti nějaké peníze, ale rodiče jim je nikde nedávali, protože takhle by to fungovat nemělo. Maminka o všem dlouho uvažovala, pak dostala nápad, jak to vyřešit. Nejprve vše probrala s tatínkem, a když souhlasil, rozhodla se promluvit si u večeře s Mojráčkem. „Mojráčku,“ začala maminka, „sám dobře víš, že všichni mají doma nějaké povinnosti. Chceme, abychom měli doma hezky, proto já uklízím, vařím, peru, tatínek seká zahradu, opraví co je potřeba, vynese koš, a ty vysáváš, nebo vyskládáš nádobí z myčky.“ Pak vysvětlovala, proč jsou tyto práce důležité, a že za takovou pomoc taky maminka ani tatínek nedostávají zaplaceno. Maminka ale přišla na kompromis. Pokud Mojráček udělá něco navíc, třeba umyje tatínkovi auto, nebo pomůže mamince s nákupem, dostane za to body. A když jich nasbírá dost, může si pak vybrat nějakou odměnu. Pokud si ale nebude své povinnosti plnit, body se mu naopak odečtou.


Mojráčkovi se ten nápad opravdu líbil. Ještě toho večera vyrobili s maminkou a tatínkem tabuli povinností a stanovili si, kolik bodů se za jakou pomoc bude přičítat a odečítat.

 


Tipy pro rodiče:

  • Učte dítě, aby vám doma pomáhalo, již od útlého věku. Už tříleté dítě by mělo mít nějaké své povinnosti, postupem času by se měly navyšovat.
  • Pokud chcete dítě odměňovat je vhodná nějaká společná aktivita (bazén, zoo). V případě finanční odměny volte přiměřenou částku.
  • Vhodné je děti motivovat také formou bodů za plnění povinností. Stanovte si přesné množství bodů, které musí získat pro určitý typ odměny.
  • Nezapomínejte nastavit také pravidla za nesplnění povinností (odečet bodů, vrácení peněz…)
  • Domácí povinnosti pomáhají budovat dětské sebevědomí. Tím, že jim rodiče svěří nějaký úkol, dávají najevo to, že jim plně důvěřují. 


Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA







Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě. 






Právě jste četli článek: Mojráček a domácí práce

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodikem prevence na ZŠ Vančurova Hodonín

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodikem prevence na ZŠ Vančurova Hodonín

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu Vančurova v Hodoníně. Přímo ve škole jsme natočili rozhovor s paní Mgr. Dagmar Čejkovou, metodičkou prevence, která s námi otevřeně sdílela své postřehy a zkušenosti týkající se duševního zdraví dětí ve školním prostředí. Na co jsme se ptali?S jakými problémy za n...

Pokračovat ve čtení

Léto bez stresu: Jak zvládnout plány a očekávání?

Léto bez stresu: Jak zvládnout plány a očekávání?

Autor: psychologická poradna | Léto bez stresu | tipy psychologa | Jak zvládnout plány a očekávání?Léto k nám promlouvá slunečními paprsky a představa bezstarostných dnů se zdá být konečně na dosah. Je to čas, kdy si představujeme dokonalý odpočinek, vysněné dovolené a splněná přání. I když to zní idylicky, toto období se často překvapivě mění ve zdroj stresu. Proč tomu tak je? Protože léto s sebou přináší lavinu ambiciózních plánů, vysokých o...

Pokračovat ve čtení

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelem ZŠ Vančurova Hodonín

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelem ZŠ Vančurova Hodonín

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu Vančurova v Hodoníně. Přímo ve škole jsme natočili rozhovor s panem ředitelem Mgr. Andrejem Pavlíků, MBA, který s námi otevřeně sdílel své postřehy a zkušenosti týkající se duševního zdraví dětí ve školním prostředí. Na co jsme se ptali?Co děti nejčastěji řeší...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat