Úzkost, vztek, zhoršení známek... Jaké jsou nejčastější problémy dětí po návratu do školy?

https://www.blog.mojra.cz/post/351

Během pandemie byli studenti, rodiče i učitelé přinucení naučit se fungovat v online prostředí. Pro všechny bylo přizpůsobení se této realitě novinkou, vyžadující jistou dávku flexibility. Děti si sice zdokonalili své digitální schopnosti, ale ani to nejdokonalejší online prostředí jim osobní kontakt s kamarády a spolužáky nenahradí. Distanční výuka měla na řadu z nich negativní dopad. Začaly se projevovat nedostatky v probírané látce, chybějící sociální kontakt, příliš dlouhé sezení před počítačem, pocity osamělosti a deprese. S postupným uvolňováním opatření, přichází na řadu i návrat dětí zpět do škol. Jenže dlouhodobá nepřítomnost dětí ve škole a následný návrat zpět k normálnímu školnímu režimu může být pro řadu děti i pro samotné rodiče velmi stresující.


Jaké nejčastější problémy se můžou objevit u dětí, po návratu do školy?


1. Dítě do školy nechce

Je pravděpodobné, že to nedělá úmyslně, ale jedná se o důsledek jeho obav a strachu z návratu po tak dlouhé pauze. V této situaci se snažte být trpěliví. Je důležité dokázat dítěti, že jeho obavám rozumíte a pokusit se tyto obavy odstranit. Můžete mu například ukázat jeho oblíbenou hračku, oblíbenou učitelku nebo mu připomeňte nějakou aktivitu, která ho ve škole bavila.


2. Zhoršení známek

Jedná se o jasný signál toho, že se dítě po návratu nepřizpůsobilo. Nepropadejte panice, a i v tomto případě se obrňte trpělivostí, snažte se dítě motivovat, netlačte na něj, podporujte jej, buďte v kontaktu s jeho učitelem a situaci průběžně monitorujte.


3. Zhoršení koncentrace a soustředění

Děti během online výuky byly doma, ve svém přirozeném prostředí, pod mnohem menší kontrolou a měly kolem sebe spoustu elementů, které mohly odvádět jejich pozornost od probíhající online hodiny. Proto se při návratu do školních lavic může u některých zhoršit schopnost koncentrace. Nějakou dobu trvá, než si dítě opět zvykne na školní řád. Koncentraci u svých dětí můžete trénovat. Připravte mu klidné a co nejméně rušivé prostředí k dělání domácích úkolů, dohlédněte, aby se na daný úkol plně soustředil a poté si třeba společně zahrajte nějaké hry, které posilují paměť a myšlení.


4. Emoční napětí

Pokud se u dítěte začne bezdůvodně projevovat vztek a podrážděnost, může se také jednat o důsledek stresu spojeného s návratem do školy. Pokuste se s dítětem o jeho pocitech mluvit, podpořte ho a společně najděte aktivity, které pomůžou toto emoční napětí eliminovat.


5. Poruchy spánku

Děti byly zvyklé mít o něco uvolněnější režim. Pro mnohé z nich je teď těžké přizpůsobit se opět brzkému vstávání. Dostatečný a kvalitní spánek může velmi pomoci při snižování negativních příznaků spojených s návratem do školy. Snažte se, aby dítě chodilo spát ve stejnou dobu, eliminujte modré světlo a dbejte o dostatečné vyvětrání místnosti.

 



Tento rok psychicky poznamenal nás všechny, ale také způsobil, že mnoho lidí přehodnotilo, co je pro ně skutečně důležité. Je dobré si uvědomit, že studium sice důležité je, ale mnohem důležitější je psychické zdraví dětí. Proto své děti v této době podporujte, věnujte jim svůj čas, naslouchejte jim a pomozte jim zvládnout toto nelehké a stresující období.

 


Pomoc psychologa


Nepodceňujte u svých dětí ani jeden z výše uvedených problémů. V případě, že tyto problémy dlouhodobě přetrvávají a nedaří se vám je odstranit, je vhodné obrátit se na odborníka. V psychologická online poradně Mojra.cz máte na výběr z několika zkušených dětských psychologů, kteří vám dokážou poradit v oblasti správného vývoje dítěte, výchovných problémů, dětských poruch, emočních potíží, komunikace atd.




DĚTŠTÍ PSYCHOLOGOVÉ PORADNY MOJRA.cz















Právě jste četli článek: Úzkost, vztek, zhoršení známek... Jaké jsou nejčastější problémy dětí po návratu do školy? 

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodikem prevence na ZŠ Vančurova Hodonín

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodikem prevence na ZŠ Vančurova Hodonín

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu Vančurova v Hodoníně. Přímo ve škole jsme natočili rozhovor s paní Mgr. Dagmar Čejkovou, metodičkou prevence, která s námi otevřeně sdílela své postřehy a zkušenosti týkající se duševního zdraví dětí ve školním prostředí. Na co jsme se ptali?S jakými problémy za n...

Pokračovat ve čtení

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelem ZŠ Vančurova Hodonín

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelem ZŠ Vančurova Hodonín

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu Vančurova v Hodoníně. Přímo ve škole jsme natočili rozhovor s panem ředitelem Mgr. Andrejem Pavlíků, MBA, který s námi otevřeně sdílel své postřehy a zkušenosti týkající se duševního zdraví dětí ve školním prostředí. Na co jsme se ptali?Co děti nejčastěji řeší...

Pokračovat ve čtení

Mojráček do škol: Základní škola Vančurova Hodonín

Mojráček do škol: Základní škola Vančurova Hodonín

Zážitky, které mají smysl, si děti pamatují nejvíc. A právě o to se snažíme v rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu Mojráček do škol, který realizujeme ve spolupráci se zdravotní pojišťovnou RBP. Tentokrát jsme zamířili do Hodonína, kde jsme navštívili Základní školu Vančurova. Strávili jsme čtyři hodiny s žáky 2. až 4. ročníku. Mojráček si společně s dětmi zahrál na  hráli na tým detektivů. Každý měl svou důle...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat