Autismus u dětí: Když dítě žije ve vlastním světě

https://www.blog.mojra.cz/post/89

Vývoj každého dítěte je ryze individuální, některé děti jsou živější než ostatní, jiné jsou klidnější a uzavřenější. Na internetu se to dnes množí různými články s tabulkami správného dětského vývoje podle věku, avšak ty bychom měli brát s nadhledem, to že vaše dítě v některé oblasti zaostává oproti jiným ještě neznamená, že je něco v nepořádku. Na druhou stranu by rodiče neměli zavírat oči před pochybnostmi a v případě, kdy jsou odchylky výrazné by měli možný problém konzultovat s lékaři. My se dnes podíváme na jednu z poruch mentálního vývoje dítěte a tou je autismus.


Co je to autismus?


Autismus, nebo také porucha autistického spektra, je definován jako závažné vývojové mentální postižení, které se projevuje abnormální sociální interakcí, stereotypními vzorci chování a narušenými komunikačními schopnostmi.


Termín autismus (z řeckého autos = já/sám) poprvé použil švýcarský psychiatr E. Bleuler roku 1911, když se snažil co nejpřesněji vystihnout komunikační problémy schizofreniků. Avšak toto označení se ve smyslu, jak jej známe dnes ustálilo až po roce 1943, tehdy psychiatr L. Kanner pozoroval několik dětí, které vykazovaly známky nedostatečného zájmu o druhé a další typické příznaky.



Autismus je v dnešní době jednou z častých mentálních poruch u dětí, podle statistik se s poruchou autistického spektra ročně narodí zhruba 200 dětí, ohroženou skupinou jsou zejména chlapci. Odborníci se zatím neshodli, zda za neustále se zvyšujícími čísly stojí lepší a modernější diagnostické postupy, či je příčinou něco jiného.



Formy autismu:


Mezi poruchy autistického spektra můžeme řadit celou řadu poruch, od mírných typů autismu až po mentální retardaci.



Podle Světové zdravotnické organizace se autistické poruchy dělí do těchto skupin:


Dětský autismus porucha některých funkcí mozku a mentálního vývoje.


Atypický autismus – nespecifikovaná pervazivní porucha, kdy dítě vykazuje pouze některé příznaky autismu spolu s projevy typickými pro jinou poruchu autistického spektra.


Aspergerův syndromdítě má problémy s komunikací a vytvářením sociálních vztahů v kontrastu s až nadprůměrnou inteligencí.


Hellerův syndrom (jiná dezintegrační porucha v dětství) postupné opožďování dítěte z dosud neznámých příčin, tzn. zhruba do dvou let se vyvíjí správně, avšak posléze je vývoj zpomalen a dítě ztrácí i již dosud nabyté schopnosti.


Jiná pervazivní porucha – termín užívaný spíše mimo Evropu označuje stav, kdy má dítě narušeny všechny oblasti vývoje jako u dětského autismu, avšak v menší míře.


Rettův syndrom – těžké mentální postižení vyskytující se pouze u dívek




Příčiny dětského autismu


Přesné příčiny nejsou známy, odborníci však předpokládají, že za rozvojem autismu můžou stát genetické predispozice dítěte, poškození mozku, nedostatečné propojení center v mozku či infekční onemocnění.


Pravdou je, že tato oblast je pro odborníky jednou velkou neznámou, názorově se shodují v tom, že za autismem nejspíše stojí kombinace mnoha různých faktorů. Dnes je také velmi diskutabilním tématem vliv očkování na rozvoj autismu, avšak ani zde nejsou odborné názory jednotné a zatím nebyl vliv očkovacích vakcín ve spojení s touto poruchou prokázán.


Projevy dětského autismu a varovné příznaky


Autistické děti mají výrazně odlišné chování oproti vrstevníkům. Prvních varovných signálů si můžeme všimnout již v batolecím věku, kdy zdravě se vyvíjející dítě např. žvatlá a gestikuluje do 1 roku, napodobuje ostatní a užívá slova zhruba do 16. měsíce a první slovní spojení začne tvořit do dvou let (samozřejmě každé dítě je jiné, jde pouze o orientační příklady).


Rodiče by měli zpozornět pokud:


  • dítě nejeví zájem o okolí, lidské tváře a hlasy

  • postrádá tzv. sociální úsměv

  • po dovršení jednoho roku nežvatlá a negestikuluje

  • do dvou let vůbec nemluví, nepoužívá slova, vyjadřuje se řevem

  • nereaguje na své jméno, jednoduché pokyny, působí jako by neslyšelo

  • se bez zjevného důvodu jeho vývoj vrátí na nižší úroveň, ačkoli již měl určité dovednosti zvládnuté

  • dítě nedokáže udržet oční kontakt

  • silně se fixuje na určité předměty a hračky, nedokáže bez nich být

  • má specifický styl chůze (chodí po špičkách, dělá zvláštní pohyby, točí se dokola…)

  • dítě negativně reaguje na změny, vykazuje stereotypní a neměnné chování

  • dítě dává přednost samotě, nezapojuje se do kolektivu

  • vytváří si imaginární kamarády

  • nedokáže ovládat své chování, jsou u něj časté záchvaty vzteku a někdy má až sebedestruktivní tendence

  • obtížně se orientuje v prostoru, nezvládá dělení času



Důsledky dětského autismu


Autismus má negativní dopad zejména na sociální interakci dítěte, to není schopné chápat okolní svět tak, jako zdravý jedinec, často proto i na běžné situace reaguje nezvykle, čímž si vyslouží nepochopení ostatních.


Poruchy autistického spektra jsou nezřídka doprovázené celou řadou dalších onemocnění, jako je např. mentální retardace, epilepsie, hyperaktivita a další. V případech, kdy autista trpí prudkými záchvaty vzteku či naopak přílišnou pasivitou, může docházet také k sebepoškozování.



Diagnostika a léčba dětského autismu


Správná diagnostika autismu u dětí vyžaduje komplexní přístup lékařů a spolupráci rodičů. První známky můžeme vypozorovat již u dětí okolo druhého roku života, kdy se vývoj dítěte výrazně liší a dítě zaostává oproti jeho vrstevníkům. V první řadě se provede psychologické/psychiatrické vyšetření dětským psychologem/psychiatrem, který zkoumá typické projevy dítěte bez ohledu na možné příčiny jeho chování. Současně se zkoumá také případné poškození nervového systému dítěte a možnost jiných přidružených onemocnění.



V současné době patří autismus mezi poruchy, které není možné vyléčit, avšak mnoho autistů se v dospělosti zvládne zařadit do běžného fungování a vykonávat práci. Mnohdy jsou velmi ceněnými zaměstnanci, zejména pokud se zabývají oborem, který je doopravdy zajímá, protože svou práci vykonávají precizně.



Léčba autismu zahrnuje speciální pedagogickou výchovu s využitím behaviorálních přístupů tak, aby se zvýšila adaptabilita dítěte, podpořila jeho samostatnost a co nejvíce zmírnily odchylky v jeho chování. V současnosti se také zkoumá možný pozitivní vliv dekompresních komor, zatím však bez stoprocentního výsledku. Rodiče mohou využít také různé alternativní terapie (hyperbarická, son-rise…), případně cviky pomocí Vojtovy metody (zde však hrozí riziko přílišného zatížení autisty). Léčba může být na doporučení psychologa doplněna také léky, které mohou zlepšit jeho symptomy.


Nejúčinnější a nejčastější terapií je tzv. metoda strukturovaného učení, která zahrnuje vizualizaci, individualizaci a strukturalizaci s cílem nacvičit funkční komunikaci.



Jak vychovávat dítě s autismem?


  • Dávejte dítěti najevo svou lásku

  • Respektujte jeho potřeby

  • Věnujte dítěti dostatek pozornosti

  • Pokoušejte se navázat s dítětem oční kontakt

  • Při záchvatech vzteku zachovejte klid a snažte se dítěti vše v klidu vysvětlit

  • Podporujte kontakt s jinými (zdravými) dětmi

  • Vytvořte si doma pevný řád, např. každá věc má své vyhraněné místo apod.







Pokud pozorujete, že se vaše dítě projevuje zvláštním způsobem, zaostává v řeči, nenavazuje oční kontakt apod. doporučujeme vyhledat pomoc lékaře, nejlépe dětského psychologa. Jen ten dokáže správně diagnostikovat, zda se u dítěte projevuje některá z poruch autistického spektra, či nikoliv a na základě toho doporučí vhodný způsob léčby. Obrátit se můžete také na organizace zabývající se autismem, které vám poskytnou více informací o této poruše, např. The word Autism Organisation, Autistik, APLA apod.

 











Právě jste četli článek: Autismus u dětí: Když dítě žije ve vlastním světě

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar
  • Leona před 6 měsíci
    Leona

    Dobrý den .můj syn má 4,5 let a řekne sotvs máma,tata,baba či pipi.zvlada jinak běžné veci.neni agresivní .rád si hraje v kolektivu .ale teď byl nemocný u otce a to co uměl z logopedie už neumí najednou nazpaměť .chová se moc divně ,nic ho nebaví ,do her ho musím nutit .a jen tak poskakuje dokola nebo se tuli ke mě.takovy před měsícem nebýval.chodime za logopedem,teď jsme byli i na SPC centrum za dalším a nikdo nic neřekne.pritim starší syn též ještě před půl rokem pořádně nemluvil.ale ve školce to dohnal nakonec .do školky jinak chodí oba .z veselého kluka je přecitlivělý apatický .plačtivý.nevim co sním je a nikdo nic neřekne...


Podobné články



Mezigenerační komunikace: Jak překlenout rozdíly a budovat silné vztahy mezi generacemi

Mezigenerační komunikace: Jak překlenout rozdíly a budovat silné vztahy mezi generacemi

Autor: psychologická poradna | Rodina a mezigenerační komunikace | Jak zlepšit mezigenerační komunikaci?„Fenomén „mezigenerační komunikace“ nabírá v současné době na důležitosti, protože se nejen na pracovištích, v rodinách a ve společnosti setkávají generace, které mají odlišné zkušenosti a názory na svět.“ V mezigenerační komunikaci je klíčem schopnost porozumět rozdílům, které se naskýtají, a najít způsoby, jak vytvořit mosty mezi...

Pokračovat ve čtení

Vliv technologií na naše duševní zdraví

Vliv technologií na naše duševní zdraví

Autor: psychologická poradna | Jak technologie ovlivňují naši psychiku a duševní zdraví?Žijeme v době, kdy se technologie v posledních desetiletích staly nedílnou součástí našich životů, a proto je důležité věnovat pozornost jejich vlivu na naše duševní zdraví. Ačkoli nám moderní technologie přinášejí nesčetné množství výhod, jako je jednodušší přístup k informacím, možnost neustálého spojení s blízkými nebo zvýšení efektivity práce, je...

Pokračovat ve čtení

Jak najít rovnováhu: Škola, koníčky a volný čas

Jak najít rovnováhu: Škola, koníčky a volný čas

Autor: psychologická poradna | Rady pro rodiče a studenty | Tipy na lepší organizaci času pro rodiče a studentyVyvažování času mezi školními povinnostmi, koníčky a odpočinkem představuje jednu z největších výzev, kterým studenti čelí. Zatímco školní úspěch je nepochybně důležitý, stejně významný je i osobní rozvoj, zdraví a spokojenost studenta. V dnešním rychle se měnícím světě je schopnost efektivně řídit svůj čas a najít rovnováhu mezi...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat