Začátek
září je tady a s ním začíná školní rok. Dvouměsíční prázdniny rychle utekly a
děti se musí znovu vrátit do školních lavic a ke školním povinnostem. Většina
dětí dává rodičům patřičně najevo, že se jim do školy nechce, a raději by si
nadále užívaly prázdniny.
Co
s tím?
Prázdniny
jsou obdobím regenerace, odpočinku, volného času, dovolených, zážitků s rodinou
a širší rodinnou společností. Je to období her, zábavy, odpočinku, pozdějšího
usínání a delšího spánku ráno, je to čas pohody a zábavy. Škola naopak přináší
do života dětí strukturovaný režim ve formě pravidelného vstávání ráno, rozvrhu
hodin, domácích úkolů, kroužků a podobně. Jako školní psycholožka jsem
pozorovala, že zejména první týden školy po prázdninách bývá pro děti náročný,
než se zase dostanou do systému. Během září si žáci na školní režim zvykají a
následně fungují bez problémů.
Jak
však můžeme dětem i rodičům pomoci, aby nástup do školy byl co nejpohodovější,
bez ranních slziček a vět jako "nechci jít do školy"?
Škola
hraje v životě každého dítěte velmi důležitou roli. Je to důležité místo pro
sociální interakci, učení, děti zde zažívají úspěchy, zklamání, učí se ovládat
své chování, respektovat učitele i spolužáky a v interakci se spolužáky se učí
řešit konflikty jiným způsobem než doma nebo ve školce. Dítě zde poznává sám
sebe, objevuje to, v čem je dobré a co mu nejde, a učí se zvládat tuto
frustraci.
Motivující a
milující rodiče a učitelé mohou dítěti v tomto období pomoci naučit se situace
vhodně zvládat a případné neúspěchy brát jako motivaci ke zlepšování a rozvoji.
Každé dítě však má určité limity, které je důležité respektovat, jak dítě
samotné, tak i jeho rodiče.
Nástup
do školy je pro každé dítě po letních prázdninách změnou. Aby děti tuto změnu
zvládly co nejlépe, je důležité je patřičně připravit. Pokud se dítě například
během prázdnin zvyklo chodit spát později a ráno déle spát, je vhodné poslední
jeden až dva týdny prázdnin postupně začít dávat dříve spát a ráno ho brzy
budit, aby v září nemělo problémy s vstáváním do školy. Také je vhodné s
dítětem mluvit o tom, že nastupuje například do třetího ročníku, již během
prázdnin, a jít s ním nakoupit školní potřeby a oblečení podle jeho vlastního
výběru, aby si dítě spojilo začátek školního roku s novými věcmi, které si samo
vybralo.
Nepřehlédnutelnou
a možná hlavní motivací pro děti, proč se mohou těšit do školy, jsou zájmové
kroužky. Je důležité vybírat zájmové kroužky velmi citlivě s ohledem na
konkrétní zájmy dítěte, aby mělo možnost dělat to, co ho baví, a rozvíjet svůj
potenciál. Zájmové kroužky jsou pro všechny děti velmi důležité, protože
pomáhají rozvíjet tvůrčí potenciál dítěte, a i děti, kterým učení zrovna nejde,
mohou zažít úspěch, uznání a radost a budovat svou identitu pozitivním
způsobem. Víme, že i děti s problémovým chováním mohou lépe ovládat své
chování, pokud mají možnost sebevyjádření v kroužcích, které je baví a
naplňují.
Známky
nejsou vše
Nesmíme
zapomínat na to, že známky nejsou všechno, a jsou děti, z nichž nebudou vědci
ani učitelé, ale to neznamená, že nemohou mít skvělou budoucnost. Právě proto
je důležité věnovat pozornost zájmům a silným stránkám dítěte a podporovat ho v
tom, co ho baví a naplňuje.
Nechť je tedy začátek školního roku obdobím něčeho nového a neznámého v tom pozitivním smyslu. Nechť nám dá příležitost dát dětem křídla a možnost vyzkoušet si něco nového, nové kroužky, aby si mohlo dítě vybrat, co ho baví, a co naopak ne. A nechť jsme my, rodiče, tím opěrným pilířem, který dítě potěší a povzbudí, když nějaká učiva bude nad jeho síly, aby nemuselo zažívat pocity, že je hloupé nebo neschopné. Protože stejně jako nehodnotíme rybu podle toho, jak umí lézt na strom, nehodnoťme děti podle toho, co neumí, ale buďme tady pro ně, aby mohly společně s námi a s radostí objevovat a rozvíjet svůj potenciál.
Známky na vysvědčení nikomu nezajistí šťastnou budoucnost, mysleme na to u našich dětí. Vzdělání je důležité, ale mnohem důležitější než známky je, aby z našich dětí vyrostly zdravé a sebevědomé osobnosti, které znají své kvality, svůj potenciál a vědí, co chtějí v životě dělat. Nedovolme, aby známky na vysvědčení odbíraly dětem radost ze života a sebevědomí. Abychom pak v pubertě nemuseli řešit vážné psychické problémy dětí, kterých je stále více, a které mohou mít své kořeny i v tom, že dítě v mladším školním věku často slyšelo, že je hloupé nebo neschopné kvůli známkám, jeho talent byl přehlížen a zájmy se nevyvíjely, protože se muselo učit něco, co ho stejně později přestalo bavit, a později na to dítě jednoduše kašlalo a zjistilo, že ho nic nebaví, ani život. Máme to ve svých rukou.
Autor: Mgr. Jitka Kneslová, psycholožka online poradny MOJRA
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.