Jak sociální sítě zkreslují naše vnímání

https://www.blog.mojra.cz/post/409

 Poslechněte si článek jako audio:



Současnost je plná tak zvaných influencerů, youtuberů nebo tiktokerů. Některým z nás tyto pojmy vůbec nic neřeknou, mladší generace k nim však často vzhlíží a sleduje je téměř dennodenně. Dále jsou sociální sítě plné reklam, nabídek, filtrů a dalšího obsahu, který chtě nechtě ovlivňuje to, jakým způsobem vnímáme sebe nebo své okolí. Současnost je plná tak zvaných influencerů, youtuberů nebo tiktokerů. Některým z nás tyto pojmy vůbec nic neřeknou, mladší generace k nim však často vzhlíží a sleduje je téměř dennodenně. Dále jsou sociální sítě plné reklam, nabídek, filtrů a dalšího obsahu, který chtě nechtě ovlivňuje to, jakým způsobem vnímáme sebe nebo své okolí.


 
Jak sociální sítě pracují s vnímáním krásy?

Tyto platformy mají tendenci zobrazovat příliš dokonalé a nereálné proporce především fyzické krásy. Influenceři na tomto mají velký podíl, protože i oni často prezentují na svých kanálech dokonalá těla a předvádí produkty, které k nim mají dopomoct. Perfektní vzhled může být vytvořen i pomocí rozličných filtrů a úpravou fotografií za pomoci photoshopu nebo jiných aplikací. Ke špatnému vnímání dopomáhá také funkce sociálních sítí, díky které nám sítě nabízí obsah, který často a rádi vyhledáváme. Pokud se například zajímáme o cvičení a zdravý životní styl, budou nám sítě nabízet obsah uživatelů, kteří cvičí a propagují výživové doplňky. Pokud je naším oblíbeným tématem móda nebo kultura, budeme nejspíš často narážet na modelky a influencery v okolí kulturních památek.


A co děti?

Kritické období pro vnímání sebe sama nastává v pubertě. Často vše začíná u porovnávání s jedinou modelkou, kterou děti obdivují nebo samotnou mediální prezentací svého dokonalého těla. Pozitivní i negativní ohlasy pak udělají své. V případě pozitivních hodnocení (pochvalné komentáře, velký počet srdíček nebo „liků“) si dítě pomalu ale jistě vytvoří závislost a jeho aktivita na sociálních sítích poroste. V opačném případě může být narušeno vnímání vlastního těla, které nezřídka kdy vede k různým duševním onemocněním, jako jsou poruchy příjmu potravy, úzkostné poruchy, deprese a další.


Jaká je role rodiče?


Jako rodiče můžete manipulativní vliv internetu zmírnit. Důležité je s dětmi diskutovat o různých tématech, na která na internetu narazí a především o tom, že ne vše, co na internetu najdou, je pravda. Dětem je také třeba vysvětlit, že na internet může kdokoliv umístit cokoliv a že mnoho lidí informace z internetu zneužívá. Od věci tedy není ani základní osvěta o ochraně osobních údajů na sociálních sítích, například nastavit si profil na soukromý, zveřejnit pouze minimum údajů o sobě apod.


Pokuste se dítěti opakované vysvětlit, že má věřit hlavně sobě a lidem, se kterými má blízký vztah. Čím otevřenější budete v komunikaci k dítěti, tím bezpečnější pro dítě bude fungování na internetu. Pokud za vámi dítě přijde s otázkou na nějaké kontroverzní téma, odpovězte mu, nikdy nelžete. Postupem času si vaše dítě vytvoří schopnost utvářet si vlastní názor na věci a stane se tak méně ovlivnitelným. 







Právě jste četli článek: Jak sociální sítě zkreslují naše vnímání

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Duše na Dlani: Děti a mobily - hranice mezi zábavou a závislostí

Duše na Dlani: Děti a mobily - hranice mezi zábavou a závislostí

Autor: Psychologická poradna | PODCAST | rozhovor | tipy psychologaPodcast, který otevírá svět psychologie, je dostupný na všech vašich oblíbených platformách: YouTube Spotify Apple Podcast České Podcasty Podívat se na video: Video je hostováno prostřednictvím třetí strany. Zobrazením videa ...

Pokračovat ve čtení

Mojráček do škol: ZŠG Vítkov

Mojráček do škol: ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu  Mojráček do škol, který realizujeme ve spolupráci se  zdravotní pojišťovnou RBP , jsme tentokrát zavítali na ZŠG Vítkov.   Do programu se zapojilo celkem 80 žáků 2. a 3. ročníku . Pro každou třídu byl připraven samostatný dvouhodinový blok, tedy dohromady čtyři vyučovací hodiny plné her, diskusí a praktických ukázek. ...

Pokračovat ve čtení

Mojráček do škol: Základní škola Dr. E. Beneše Bohumín

Mojráček do škol: Základní škola Dr. E. Beneše Bohumín

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu  Mojráček do škol, který realizujeme ve spolupráci se  zdravotní pojišťovnou RBP , jsme tentokrát zavítali na Základní školu  Dr. E. Beneše Bohumín   Do programu se zapojilo celkem 50 žáků 2. a 3. ročníku . Pro každou třídu byl připraven samostatný dvouhodinový blok, tedy dohromady čtyři vyučovací hod...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat