Kdy vyhledat školního psychologa a jak dítěti vysvětlit jeho roli?

https://www.blog.mojra.cz/post/757

Autor: psychologická poradna | Školní psycholog | tipy psychologa | Kdy je potřeba školního psychologa?


Vzdělávání a výchova dítěte představují nedílný proces, který vyžaduje celostní přístup zohledňující kognitivní, emoční a sociální aspekty jeho rozvoje. Každé dítě je jedinečnou individualitou s vlastními kognitivními, emocionálními a sociálními potřebami. V průběhu školního i mimoškolního života se mohou objevit různé výzvy, které ovlivňují jeho psychickou pohodu a také studijní výkony. V takových situacích sehrává školní psycholog velmi důležitou roli při poskytování odborné podpory a intervence.

 

Jaká je náplň práce školního psychologa?

Úloha školního psychologa je komplexní a zaměřená na podporu psychické pohody a optimálního rozvoje dětí a dospívajících ve školním zařízení. Je to odborník, který pracuje s dětmi, rodiči i učiteli, aby pomohl řešit různé problémy, které se ve škole vyskytují a mohou ovlivňovat studijní výsledky, sociální vztahy a emoční stabilitu žáků.


Oblasti, ve kterých školní psycholog působí:


Diagnostika na prvním místě

Školní psycholog provádí psychologická vyšetření ve školách, která pomáhají identifikovat specifické potřeby dětí. Tato vyšetření většinou zahrnují inteligenční testy, testy osobnosti, pozornosti a specifických poruch učení. Diagnostika je základem pro vypracování individuálních vzdělávacích plánů a intervencí pro děti, které takový individuální přístup potřebují.


Důležitá je i intervence

Školní psycholog je na škole i proto, aby poskytoval individuální/skupinové poradenství žákům, kteří mají sociální, emoční nebo behaviorální problémy. Pomáhá dětem zvládat stres a úzkost ze školy, ale také depresi, problémy se sebeúctou či jiné psychické potíže. V případě traumatických nebo jinak náročných událostí poskytuje krizové intervence.


Prevence jako důležitý aspekt práce školního psychologa

Školní psycholog by se měl aktivně podílet na prevenci šikany, násilí, závislostí a jiného rizikového chování ve škole. Ideální je, pokud školní psycholog realizuje preventivní programy zaměřené na rozvoj sociálních a emočních dovedností, sebepoznání a osvětu zdravého životního stylu. Nejpodstatnější je spolupráce s učiteli a rodiči při vytváření bezpečného školního prostředí, ve kterém jsou všechny děti rovnocenné a podporované.


A v neposlední řadě poradenství

Školní psycholog poskytuje poradenství nejen žákům, ale i rodičům v oblasti výchovy a vzdělávání dětí. Pomáhá jim řešit problémy s učením, chováním a emočním vývojem dítěte. Spolupracuje s učiteli na zlepšení vzdělávacího procesu a na individuálním přístupu k dětem se specifickými potřebami. Poradenskou činnost vykonává i směrem k učitelům, zejména pokud jde o práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

 

Jaký by měl školní psycholog být?

Školní psycholog je odborník, který se věnuje především dětem ve školách. Jeho největší silou by měla být empatie k druhým a vzájemné porozumění. Schopnost být trpělivý, umět naslouchat a vcítit se do situace žáků, učitelů i rodičů je základním předpokladem dobrého výkonu této profese.


Důvěrnost je zásadní pro navazování a udržování vztahů s dětmi, učiteli i rodiči. Řídí se etickým kodexem, který definuje jeho profesní zásady, a zachovává mlčenlivost. Profesionalita a odbornost jsou nezbytné – měl by mít vysokoškolské vzdělání v oboru psychologie a specializaci na školní psychologii.


Důležité je, aby ochotně spolupracoval s pedagogy, rodiči a především s dětmi. Pokud spolupráce funguje, zajistí se komplexní podpora žáků. Školní psycholog je významným členem školního týmu, který přispívá k vytváření pozitivního a podpůrného prostředí pro všechny děti.

 

Jak dítěti vysvětlit práci školního psychologa?

Pro mnoho dětí i rodičů zůstává práce školního psychologa ne zcela jasná. Často se setkáváme s nejistotou rodičů, která přerůstá ve zbytečné obavy a strach z návštěvy psychologovy kanceláře. Tato neinformovanost vytváří bariéru, která dětem brání využít odbornou pomoc, kterou školní psycholog nabízí. Je proto nezbytné tyto předsudky odbourat a představit školního psychologa jako důležitou a podpůrnou součást školního týmu.


Pozitivní přirovnávání a mluvení o školním psychologovi pomáhá bourat bariéry. Vysvětlete dítěti, že školní psycholog pomáhá „trénovat“ emoce, zvládat stresové situace a řešit problémy. Je to někdo, kdo jim pomůže cítit se silnější, jistější, sebevědomější a spokojenější.


Děti by měly vědět, že školní psycholog jim může pomoci v různých situacích – smutek, hněv, problémy s kamarády, šikana, tréma před testem, potíže se soustředěním. Konkrétní příklady jim pomohou pochopit, kdy se na něj mohou obrátit. Zdůrazněte, že návštěva školního psychologa není znakem slabosti. Naopak – je to projev odvahy a touhy růst a pečovat o své duševní zdraví.


Velmi důležité je děti ujistit, že rozhovory se školním psychologem jsou důvěrné a že tam mají bezpečný prostor. Mohou se mu otevřeně svěřit se svými pocity a obavami.

 

Kdy je vhodné obrátit se na školního psychologa?

Na školního psychologa se mohou obracet děti i rodiče prakticky kdykoli. Pomáhá řešit různé situace, se kterými si dítě, rodič nebo učitel neví rady. Mezi nejčastější důvody patří:


Emoční potíže

Například smutek, úzkost, strach, hněv nebo časté výkyvy nálad. Tyto stavy mohou signalizovat vnitřní napětí. Je důležité si těchto projevů všímat a citlivě na ně reagovat, aby se předešlo zhoršení a dlouhodobým následkům.


Chování dítěte

Agresivita, neposlušnost, impulzivita nebo naopak uzavřenost mohou signalizovat vnitřní nepohodu. Je důležité tyto změny zachytit včas a řešit je.


Problémy s učením

Patří sem potíže s osvojením učiva, nesoustředěnost, zdlouhavé učení, zhoršení prospěchu.


Šikana ve škole

Pokud dítě zažívá šikanu nebo má problém začlenit se do kolektivu, navazovat přátelství nebo řešit konflikty se spolužáky.


Nízké sebevědomí

Nízké sebevědomí a sebedůvěra se u dětí projevují nedostatkem víry ve vlastní schopnosti, strachem ze selhání a negativním obrazem o sobě samém. Děti s nízkým sebevědomím se často vyhýbají novým výzvám, podceňují své úspěchy a mají tendenci se srovnávat s ostatními, přičemž se vidí v negativním světle. Tato nejistota může vést k úzkosti, sociální izolaci a zhoršení školního výkonu. Je důležité, aby si dospělí (rodiče, učitelé…) všímají těchto signálů a reagovali na ně s citlivostí a porozuměním. Podpora sebevědomí u dětí je neoddělitelnou součástí zdravého psychického vývoje.


Problémy v rodině

Například rozvod rodičů, úmrtí v rodině, stěhování nebo jiné výrazné změny, které naruší běžný režim dítěte. Tyto silné životní události mají značný dopad nejen na dítě, ale na celou rodinu.

 


Školní psycholog je rozhodně důležitým členem školního týmu, který může výrazně pomoci dítěti zvládnout různé výzvy. Pokud rodič cítí, že dítě potřebuje podporu, neměl by váhat obrátit se na odborníka. Je důležité, aby děti vnímaly školního psychologa jako člověka, který je tu pro ně – ne jako někoho, kdo jim chce ublížit.

 





Právě jste četli článek: Kdy vyhledat školního psychologa a jak dítěti vysvětlit jeho roli?


Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodikem prevence ZŠ Boženy Němcové Opava

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodikem prevence ZŠ Boženy Němcové Opava

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu Boženy Němcové v Opavě. Přímo ve škole jsme natočili rozhovor s paní Mgr. Pavlou Sitmalidisovou, metodičkou prevence, která s námi otevřeně sdílela své postřehy a zkušenosti týkající se duševního zdraví dětí ve školním prostředí. Na co jsme se ptali?Jaké psychické...

Pokračovat ve čtení

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠ Boženy Němcové Opava

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠ Boženy Němcové Opava

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu Boženy Němcové v Opavě. Přímo ve škole jsme natočili rozhovor s paní ředitelkou Mgr. Ivanou Lexovou, která s námi otevřeně sdílela své postřehy a zkušenosti týkající se duševního zdraví dětí ve školním prostředí. Na co jsme se ptali?Jaká je role učitelů v péči o psychiku...

Pokračovat ve čtení

Mojráček do škol: Základní škola Boženy Němcové Opava

Mojráček do škol: Základní škola Boženy Němcové Opava

Zážitky, které mají smysl, si děti pamatují nejvíc. A právě o to se snažíme v rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu Mojráček do škol, který realizujeme ve spolupráci se zdravotní pojišťovnou RBP. Tentokrát jsme zamířili do Základní školy Boženy Němcové v Opavě, kde jsme strávili čtyři hodiny s žáky 3. a 4. ročníku. Společně jsme se ponořili do světa emocí, mezilidské komunikace a zdravého vyjadřování pocitů – témat, kter...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat