Mojráček: Jak na dítě s problémovým chováním?

https://www.blog.mojra.cz/post/607

Autor: Psychologická poradna| Jak na dítě s problémovým chováním? Co funguje a co ne? Jak k dětem přistupovat?


Jednoho dne si po škole přivedl Mojráček domů na návštěvu nového kamaráda Erika. Mojráčkovi rodiče už byli doma, pozdravili kluky u dveří, Mojráček jim řekl, že půjdou nahoru do pokojíku. Erik se však jen rozhlížel po předsíni, ale nepozdravil ani jednoho z rodičů. Maminka se na tatínka zamyšleně podívala, ale ten jen pokýval hlavou a šel do obýváku. Po nějaké době Mojráček s Erikem seběhli dolů do kuchyně, protože dostali hlad. Než stihl Mojráček poprosit maminku, aby jim přichystala svačinu, Erik už si otevřel lednici, podíval se, co tam je a vzal si bez dovolení jablko. Z toho byla překvapená nejen maminka, ale i samotný Mojráček. Když Erik celé jablko spořádal, hodil ohryzek na stůl a vydal se do obýváku. „Týýýý jo,“ hlasitě zvolal Erik a hvízdnul, „ty máš PlayStation!?!“ Na nic se neptal, sedl si k televizi, zapnul ji a začal hrát. A tak to šlo celé odpoledne. Když už musel domů, zvedl se, nechal vše poházené, houknul něco na Mojráčka a odešel.

 


Mojráček začal uklízet spoušť v obýváku, kterou po sobě Erik zanechal. Maminka si počkala, až to uklidí a pak na něj v kuchyni uhodila, že se jí vůbec nelíbilo, jak se Mojráčkův kamarád u nich doma choval. „Já vím, mami,“ řekl Mojráček, „taky se mi to nelíbilo. Ale nevím, jak mu to mám říct. On není zlý, jen nevychovaný.“ Maminka se s Mojráčkem domluvila, že když bude chtít Erik ještě někdy přijít na návštěvu, ona si s ním o tom promluví.

 


Netrvalo to dlouho a Erik zazvonil u dveří Mojráčkova domu. Chtěl, aby si spolu zase zahráli na PlayStationu. Otevřela mu maminka, a když na ni Erik bez pozdravu spustil, jestli je Mojráček doma, pozvala Erika dál a poprosila ho, aby s ní šel na chvíli do kuchyně. „Víš, Eriku,“ začala maminka, „nevím, jak se chováte doma, ale u nás je zvykem vždy nejdříve pozdravit. Taky, když si chceš vzít, nebo půjčit něco, co není tvoje, sluší se poprosit a počkat na dovolení.“ Pak mu ještě vysvětlila, že se nehodí, aby návštěva otevírala skříně, nebo si sama lezla do lednice, že pokud bude mít hlad, stačí říct a ona mu něco moc ráda přichystá. Erik slíbil, že se pokusí chovat lépe, vysvětlil Mojráčkově mamince, že spoustu času tráví doma a moc neví, jak se správně chovat.

 


Trvalo to ještě několik návštěv, než se Erik naučil chovat slušně. Ale vždy, když na něco zapomněl, Mojráčkova maminka mu to připomněla a on se omluvil. Nakonec vše zvládl a dneska už ví, že má pozdravit, poprosit, poděkovat, a že si sám nesmí brát, co není jeho.

 


Tipy pro rodiče:

  • Už od mala děti učte, že je slušné pozdravit, poděkovat, poprosit, omluvit se a další pravidla slušného chování.
  • Děti se učí nápodobou, proto často kopírují jen a jen vaše chování a návyky.
  • Děti mají největší problém s omluvou. Proto je naprosto v pořádku, umět se omluvit i svému dítěti a vysvětlit mu, co nás k takovému chování vedlo. Nikdo není dokonalý a umět přiznat chybu a omluvit se za ni je velice důležité.
  • Často dítě mění své chování po nástupu do MŠ, některé děti se neumí chovat a toto si pak přenáší dítě domů. Vysvětlete mu, proč takové chování není vhodné, co je přijatelné, a co již není.
  • Pokud je dítě často v kontaktu s nevychovaným kamarádem je namístě nastavit, že u vás bude dodržovat vaše pravidla. Není na vás chování tohoto dítěte měnit, ale můžete apelovat na jeho rodiče. 


Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA




Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě. 





Právě jste četli článek: Jak na dítě s problémovým chováním

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu ve Vítkově.   Součástí návštěvy byl také rozhovor s metodičkou prevence Mgr. Vlastou Večeřovou, se kterou jsme otevřely několik důležitých otázek: S jakými potížemi se na ni děti nejčastěji obracejí? Jaké problémy ve školách dnes p...

Pokračovat ve čtení

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou, jsme zavítali na ZŠG ve Vítkově. Součástí návštěvy byl také rozhovor s ředitelkou školy Mgr. Blankou Váňovou, se kterou jsme otevřeli několik důležitých otázek: Jak je vnímáno duševní zdraví dětí a duševní zdraví na školách? Jaká je role školy v komunikaci s rodi...

Pokračovat ve čtení

Duše na Dlani: Děti a mobily - hranice mezi zábavou a závislostí

Duše na Dlani: Děti a mobily - hranice mezi zábavou a závislostí

Autor: Psychologická poradna | PODCAST | rozhovor | tipy psychologaPodcast, který otevírá svět psychologie, je dostupný na všech vašich oblíbených platformách: YouTube Spotify Apple Podcast České Podcasty Podívat se na video: Video je hostováno prostřednictvím třetí strany. Zobrazením videa ...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat