Mojráček: Jak pracovat s dítětem s ADHD?

https://www.blog.mojra.cz/post/339

Autor: Psychologická poradna| Jak pracovat s dítětem s ADHD? Jak k dětem přistupovat?


Jednou se u večeře ptal Mojráček maminky, jestli by si mohl v sobotu pozvat na návštěvu kamaráda ze školy. Maminka samozřejmě souhlasí a má radost, že si Mojráček ve škole našel někoho, s kým si rozumí. „A jak se ten tvůj kamarád jmenuje? Co má rád? Budete chtít připravit něco speciálního na svačinu? Abych vše stihla nakoupit,“ vyptávala se Mojráčkova maminka. A tak jí Mojráček vypráví, že jeho kamarád se jmenuje David a moc rád hraje tenis, stejně jako Mojráček. Proto si oba hned padli do oka a mají si pořád o čem povídat. Dokonce budou chodit hrát na stejné tenisové kurty. „Maminko, a víš co? Paní učitelka říkala, že David má ADHD. Nevím, co to přesně je, ale David říká, že proto chce pořád jen běhat a neumí vydržet na místě,“ řekl nakonec Mojráček. Maminka ho ujistila, že to vůbec nevadí a byla ráda, že jí o tom Mojráček řekl dopředu. Mohla si tak o ADHD zjistit co nejvíce informací, aby se u nich Mojráčkův kamarád cítil co nejlépe.


Druhý den přišel Mojráček ze školy celý nadšený,  Davidova maminka s návštěvou také souhlasila a tak už si kluci ve škole začali plánovat, co všechno spolu v sobotu podniknou. „Maminko, paní učitelka ti vzkazuje, že dala Davidově mamince tvoje telefonní číslo. Bude ti v pátek volat, abyste se domluvily,“ křikl Mojráček ze schodů a utíkal do svého pokoje. V pátek Mojráčkova maminka netrpělivě čekala u telefonu, aby ten důležitý hovor nepropásla. Davidova maminka jí vysvětlila, co to přesně ADHD znamená, že je to porucha pozornosti a David je tedy o mnoho živější dítě než Mojráček. Díky všem informacím mohla Mojráčkova maminka naplánovat klukům celé sobotní odpoledne.


V sobotu nemohl Mojráček ani dospat, jak se na návštěvu kamaráda těšil. David přišel chvíli po obědě. Mojráčkova maminka věděla, že by si měli kluci nejprve odpočinout. Byla připravena i na to, že David by měl spíše odpočívat aktivně, aby se nezačal nudit. A jelikož přes noc napadlo spoustu sněhu, nechala kluky, aby si šli hrát ven. „Schválně, kluci,“ řekla maminka, „jestli se vám podaří postavit ze sněhu bunkr? Můžeme si pak zahrát sněžnou bitvu.“ „JUPÍÍÍ!“ výskali kluci nadšením a hned se dali do práce. Jakmile měli hotovo, zavolala je maminka na svačinu. Připravila jim ovocný salát, který měli oba moc rádi. Potom si kluci ještě chvíli hráli doma, dívali se na pohádku, kreslili, a když byli dostatečně odpočatí, mohli jít zase ven do bunkru. A jelikož jim to maminka slíbila, zahrála si s nimi bitvu na dobytí pevnosti. Kluci vyhráli, ale aby to mamince nebylo líto, postavili ji na zahradě obrovského sněhuláka.

 

Večer si pro Davida přišli jeho rodiče. Kluci se smutně loučili a slíbili si, že příště zase přijde Mojráček na návštěvu k Davidovi. Ten večer oba kluci usínali ve svých postýlkách spokojeně, s úsměvem na rtech a těšili se, až se znovu uvidí ve škole.


 

 

TIPY PRO RODIČE:

  • Pro děti s ADHD je důležitý pravidelný režim a jasná pravidla.

  • Domácím úkolům se věnujte vždy ve stejný čas, nejlépe po chvíli odpočinku. Ze stolu odstraňte vše, co by dítě mohlo rozptylovat.

  • Povinnosti a práci rozdělte do kratších úseků, střídejte dítěti činnosti po cca 15 - 30 minutách. Vždy trvejte na dokončení úkolu, buďte důslední.

  • Dítěti dávejte stručné a jasné instrukce. U delších výkladů rychle ztratí pozornost. Základní pravidla je dobré dítěti vylepit na viditelné místo.

  • Buďte trpěliví, nápomocní, dítě povzbuzujte a mějte na ně jen takové nároky, které je schopné zvládnout.


 

Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA


Párová terapie

Nejbližší termíny: 04.12.2025

Psycholog Online

Mgr. Michaela Parma

Párová terapie

Nejbližší termíny: 04.12.2025

Párová terapie

Nejbližší termíny: 04.12.2025






Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě. 


Právě jste četli článek: Jak pracovat s dítětem s ADHD

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu ve Vítkově.   Součástí návštěvy byl také rozhovor s metodičkou prevence Mgr. Vlastou Večeřovou, se kterou jsme otevřely několik důležitých otázek: S jakými potížemi se na ni děti nejčastěji obracejí? Jaké problémy ve školách dnes p...

Pokračovat ve čtení

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou, jsme zavítali na ZŠG ve Vítkově. Součástí návštěvy byl také rozhovor s ředitelkou školy Mgr. Blankou Váňovou, se kterou jsme otevřeli několik důležitých otázek: Jak je vnímáno duševní zdraví dětí a duševní zdraví na školách? Jaká je role školy v komunikaci s rodi...

Pokračovat ve čtení

Mojráček do škol: ZŠG Vítkov

Mojráček do škol: ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu  Mojráček do škol, který realizujeme ve spolupráci se  zdravotní pojišťovnou RBP , jsme tentokrát zavítali na ZŠG Vítkov.   Do programu se zapojilo celkem 80 žáků 2. a 3. ročníku . Pro každou třídu byl připraven samostatný dvouhodinový blok, tedy dohromady čtyři vyučovací hodiny plné her, diskusí a praktických ukázek. ...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat