Mojráček: Proč s dětmi udržovat tradice?

https://www.blog.mojra.cz/post/598

Autor: Psychologická poradna| Proč s dětmi udržovat tradice? Jaký význam mají tradice ve výchově dětí? 

Blíží se čas Velikonoc a ve škole si děti povídaly s paní učitelkou o tom, jak se na ně doma připravují, jaké tradice dodržují, s kým tráví čas. Mojráček se ale tentokrát držel stranou a moc se mu o Velikonocích mluvit nechtělo, protože je trávil úplně jinak než ostatní a měl strach, že by se mu děti smály. On totiž každý rok s tatínkem pletl pomlázku a nechodil hledat na zahradu vajíčka a jiné sladkosti, které mu tam schoval velikonoční zajíček.


Doma byl u večeře Mojráček zamlklý. Rodiče se ho ptali, co ho trápí. „Mami, tati,“ řekl smutně Mojráček, „já bych chtěl letos slavit Velikonoce jako ostatní děti ze školy. Taky bych rád hledal schovaná vajíčka a tak. A pomlázku se mi letos asi ani plést nechce.“ Tatínek neskrýval zklamání, protože si myslel, že právě tohle Mojráčka vždy bavilo. Ale nechtěl ho do ničeho nutit, a tak souhlasil, že to letos může být jinak. „A proč najednou, Mojráčku, nechceš slavit Velikonoce tak, jako jindy?“ ptala se maminka. Mojráček odpověděl, že nechce být jednoduše ve škole za exota, který slaví Velikonoce jinak.


O víkendu se k tématu Velikonoc rodiče ještě vrátili. „Víš, Mojráčku,“ začala maminka, „to, jak slavíme Velikonoce, nám s tatínkem připomíná domov a dobu, kdy jsme my byli děti. I když už jsme dospělí a bydlíme v zahraničí, nechceme na  naše tradice zapomenout a rádi bychom je předali i tobě. Ale chápeme, že chceš Velikonoce trávit jako tví kamarádi. A tak nás napadlo, že bychom mohli udělat obojí.“ A pak Mojráčkovi s tatínkem vysvětlili, jak by si to představovali. Že by nejprve Mojráček s tatínkem upletl pomlázku, a pak šel hledat vajíčka. Ptali se ho ještě na další tradice, které dodržují jeho kamarádi, aby si je mohli také vyzkoušet. Mojráček byl moc rád, že se na něj rodiče nezlobí kvůli tomu, že chce měnit jejich zvyky.


Večer si s ním maminka ještě povídala o tom, že se za své tradice nemusí stydět. Že to rozhodně neznamená, že by byl jiný, nebo divný. Pak si povídali o tom, že tak, jako se Mojráčkovi líbí jiné tradice, mohly by se líbit jeho tradice ostatním dětem. Maminka mu dala brouka do hlavy, protože mu řekla, že by mohl zkusit kamarádům nabídnout, aby si k nim přišli uplést pomlázku. Celé dopoledne ve škole o tom přemýšlel, až se nakonec odpoledne při poslední přestávce odvážil kamarádů zeptat, jestli by chtěli vidět, jak se slaví Velikonoce v Česku. Kamarádi souhlasili, protože o jiných zvycích toho moc nevěděli.


A tak se sešli u Mojráčka a užili si spoustu legrace při pletení pomlázky, protože se jim stále pletly ruce jedna přes druhou. Obdivovali Mojráčka, že on má svou pomlázku upletenou za chviličku, a že vypadá úplně jinak, než ty jejich nepodařené. Mojráček jim vysvětlil, že on to už několik let pilně trénuje. Maminka dala dětem ochutnat spoustu dobrot, které se v Česku tradičně pečou, nejvíc jim chutnal velikonoční beránek a perníčky. Navečer se kamarádům ani nechtělo domů, ale domluvili se s Mojráčkem, že společně o Velikonocích půjdou hledat a sbírat vajíčka. A uprosili Mojráčkovu maminku, aby jim napekla ještě pár perníčků.


 

Tipy a rady pro rodiče

  • Tradice nám pomáhají uchovat si národní identitu, posilují rodinné vazby a díky tradicím můžeme trávit společně čas s blízkými.
  • Pokud rodiče předávají zvyky a tradice svým dětem, zvyšují si tím sovu hodnotu v očích dětí.
  • Pro děti je důležité nejen znát tradice své rodné země, ale také se naučit tradice země, ve které žije. Rodiče musí najít kompromis mezi oběma těmito světy.
  • Pokud dítě odmítá dodržovat tradice rodiny, ptejte se, co jej k tomu vede. Často je to jen strach z jinakosti a snaha zapadnout do kolektivu 



Text vznikl ve spolupráci s Mgr. et Mgr. Veronikou Pavliskovou, psycholožkou online poradny MOJRA



Časopis pro děti Mojráček si můžete přečíst nejen online, ale také v tištěné podobě. 



Právě jste četli článek: Mojráček: Proč s dětmi udržovat tradice? 

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu ve Vítkově.   Součástí návštěvy byl také rozhovor s metodičkou prevence Mgr. Vlastou Večeřovou, se kterou jsme otevřely několik důležitých otázek: S jakými potížemi se na ni děti nejčastěji obracejí? Jaké problémy ve školách dnes p...

Pokračovat ve čtení

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou, jsme zavítali na ZŠG ve Vítkově. Součástí návštěvy byl také rozhovor s ředitelkou školy Mgr. Blankou Váňovou, se kterou jsme otevřeli několik důležitých otázek: Jak je vnímáno duševní zdraví dětí a duševní zdraví na školách? Jaká je role školy v komunikaci s rodi...

Pokračovat ve čtení

Duše na Dlani: Děti a mobily - hranice mezi zábavou a závislostí

Duše na Dlani: Děti a mobily - hranice mezi zábavou a závislostí

Autor: Psychologická poradna | PODCAST | rozhovor | tipy psychologaPodcast, který otevírá svět psychologie, je dostupný na všech vašich oblíbených platformách: YouTube Spotify Apple Podcast České Podcasty Podívat se na video: Video je hostováno prostřednictvím třetí strany. Zobrazením videa ...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat