Panické ataky u dětí – Jak můžeme pomoci dětem při panických atakách?

https://www.blog.mojra.cz/post/713

Autor: Psychologická poradna | Jak pomoci dětem při panických atakách | Tipy psychologa | Co dělat při panickém ataku

 

Poslechněte si článek jako audio:


 

Panické ataky nebo také panické záchvaty představují náhlé a intenzivní epizody strachu nebo úzkosti, které se projevují různými fyzickými a psychickými příznaky. Mezi fyzické příznaky patří například dušnost, zrychlený srdeční tep, třes, pocení, nevolnost nebo závratě. Tyto stavy se objevují neočekávaně a mohou trvat i několik minut.


Panický atak však doprovázejí také psychické příznaky, jako je pocit odcizení od vlastního těla (nazývaný depersonalizace) nebo strach ze ztráty kontroly či dokonce obavy ze smrti. I když se panické ataky vyskytují častěji u dospělých, mohou postihnout i děti, pro které jsou obzvlášť znepokojivé a náročné. Děti během ataku často nerozumějí tomu, co se s nimi děje, a nedokážou si tento zážitek nijak vysvětlit. Tyto příznaky jsou pro ně velmi matoucí a děsivé, zejména pokud nechápou, proč se cítí právě takto.

 

Pro okolí (rodiče, pedagogy aj.) je důležité umět rozpoznat příznaky panického ataku, zejména pokud jde o dítě. Zásadní je poskytnout dítěti podporu a pocit bezpečí, aby se s tímto stavem mohlo co nejlépe vyrovnat.


Jak a proč vznikají panické ataky u dětí?

Podobně jako ataky u dospělých, tak i ataky u dětí mohou mít různé příčiny. Většina z nich souvisí s kombinací biologických, psychologických a environmentálních faktorů:

  • Trauma dítěte a stres - Je známo, že děti jsou velmi citlivé na stresové a traumatické události, které mohou být hlavním spouštěčem panických ataků. Tehdy jsou reakcí na prožívanou úzkost a strach. Mezi takovéto události můžeme zařadit například ztrátu blízkého člověka, rozvod rodičů, násilné situace či dokonce šikanu ve škole. I pro děti, které nebyly přímými účastníky traumatických událostí, může být stres a strach vyvolaný okolím velice zatěžující. Děti mívají často obtíže při zpracování těchto událostí, a proto se mohou cítit zranitelné a ohrožené, což napomáhá k rozvoji panických atak.
  • Nedostatek emocionální podpory - Absence emocionální podpory nebo pocity osamělosti u dětí, způsobují vyšší náchylnost na úzkostné stavy. Pro zdravý vývin dítěte je emocionální podpora a pocit bezpečí velmi důležitým faktorem. Děti, které zažívají nedostatek emocionální podpory, často pociťují nejistotu, která může vyústit do úzkostných stavů a vyvolávat panické ataky. Když se děti nemají na koho obrátit a jejich emoce zůstávají nepochopené, jejich úzkost se začne prohlubovat.
  • Tlak na výkon dítěte - Perfekcionizmus a tlak na dosáhnuti úspěchu dítěte může představovat velké psychické břemeno, stejně tak i vysoká očekávání rodičů, učitelů, či samotného dítěte. Děti, které se snaží být vždy nejlepší v různých aktivitách, často čelí nadměrnému stresu a pocitu, že nesplnily očekávání. Celý ten tlak je často nutí obávat se selhání, což vede k pocitům úzkosti a následně také k projevu panické ataky. Přehnaný perfekcionizmus může dítěti bránit ve schopnosti relaxovat a udržovat si rovnováhu mezi snahou a odpočinkem.
  • Genetická predispozice - V neposlední řadě je třeba vzpomenout i genetickou predispozici dítěte, protože pokud má některý z rodičů (příbuzných) problémy s úzkostí a panickými ataky, může být i samotné dítě náchylnější k podobným projevům. Genetika může ovlivnit způsoby, kterými se dítě vyrovnává se stresem a jak jeho tělo reaguje na stresové podněty. Genetická predispozice však neznamená, že dítě bude automaticky trpět panickými ataky, protože jimi trpí i rodič. Spíše hovoříme o vyšší pravděpodobnosti vzniku těchto stavů, a to zejména v případě, kdy je dítě vystaveno i jiným zátěžovým faktorům.


Jak děti zvládají panické ataky?

Pro děti je zvládání panických atak obzvlášť náročné, protože je provází silné pocity bezmoci a strachu, že nad svým tělem či myšlenkami nemají kontrolu. Děti často nevědí, co se s nimi děje, a mohou mít představu, že zažívají vážný zdravotní problém. Některé děti si mohou dokonce myslet, že dostaly infarkt, nebo se blíží smrti. Tento pocit umí být pro ně zdrcující a zanechává je fyzicky i psychicky vyčerpané. Po panickém ataku často nastupují pocity hanby či viny, hlavně pokud k němu došlo na veřejnosti (ve škole či na jiném veřejném místě před kamarády).


Děti reagují na tyto epizody různými způsoby. Některé se po atace začnou uzavírat do sebe a vyhýbají se kontaktu s okolím, jiné mohou být výrazně podrážděné, či náchylné k pláči. Někdy děti reagují únikem do izolace nebo se začnou vyhýbat situacím a místům, kde zažily panický atak, aby se vyhnuly opakování této děsivé zkušenosti. V případě, kdy dítě necítí dostatečnou podporu a pochopení, se může častěji vyhýbat situacím a místům, což naruší jeho sociální život a ovlivní denní rutinu (školní docházku, volnočasové aktivity). Tyto reakce mohou dítě naprosto izolovat, což ještě víc prohloubí jeho úzkost. Právě proto je podpora dítěte velice důležitá. Dítě musí vědět, že existují způsoby, jak se s těmito potížemi vyrovnat.

 

Jak pomůžeme dětem, které zažívají panické ataky?

Dítěti, které trpí panickými atakami, dokážeme pomoci nejvíce tím, že se ho budeme snažit pochopit a podpořit v tom, aby zvládlo svou úzkost. Pomoc by měla být hlavně ze strany rodičů, ale pomoci mohou i učitelé a jiní odborníci.


Poučit dítě

Vysvětlete dítěti, že panické ataky jsou sice děsivé, ale nejsou nebezpečné. To mu pomůže porozumět tomu, co se děje s jeho tělem a myslí v dané chvíli záchvatu. Je dobré dítěti vysvětlit, že jde o reakci těla na stres a že tento stav pomine. Pokud dítě vidí rodiče (učitele), kteří zvládají stres pozitivním způsobem, může jej to inspirovat k podobnému přístupu.


Dechové techniky  

Jednou z nejúčinnějších metod zvládání panických atak je regulace dýchání. Pomoci může například technika hlubokého bráničního dýchání: pomalý nádech přes nos, zadržení dechu a pomalý výdech ústy.


Podpora při identifikaci příznaků a spouštěčů

Rodiče a pedagogové mohou dítěti pomoci sledovat situace anebo myšlenky, které předcházejí panickému ataku. Pomáhá to dítěti rozpoznat a pochopit, kdy a proč se atak může vyskytnout. Po panickém ataku je vhodné si s dítětem v klidu popovídat, povzbudit ho. Stejně tak by měli rodiče u dítěte podporovat zdravý životní styl a dbát na to, aby mělo dítě dostatek spánku, pravidelnou fyzickou aktivitu a vyváženou zdravou stravu. Tyto faktory jsou nápomocné při stabilizování emocionálního stavu dítěte.


Bezpečné prostředí

Děti musí cítit bezpečné prostředí a potřebují vědět, že dospělí, kteří jsou s nimi, jsou připraveni jim pomoci. Rodiče a učitelé by měli v takových případech, kdy dítě prožívá panický záchvat, reagovat klidně. Vytvoření otevřené komunikace s dítětem je užitečné pro to, aby dítě cítilo, že může mluvit o svých pocitech bez obav z kritiky nebo nepochopení.

 

Podpora od pedagogů ve škole

Pedagogové mohou sehrát zásadní roli tím, že poskytnou dítěti bezpečné místo během záchvatu a informují rodiče, pokud k panickým záchvatům dojde během školního dne. Pomůže také, pokud dítěti umožní dělat si přestávky nebo se zapojit do aktivit zaměřených na relaxaci.

 

Podpora od odborné pomoci

Pokud jsou panické záchvaty časté a intenzivní, rodiče by měli zvážit konzultaci s psychologem nebo psychiatrem. Terapeutické metody, jako je kognitivně-behaviorální terapie, pomáhají dítěti naučit se pracovat s úzkostí a zvládat ji. Pokud dítě podniká kroky ke zvládání panických záchvatů, je důležité ho povzbuzovat a oceňovat jeho snahu.

 

Panické záchvaty u dětí mohou být náročné, ale s podporou rodiny, školy a rozvojem dovedností zvládání stresu jsou zvládnutelné. Trpělivost dítěte i dospělých, správné vedení a povzbuzení pomáhají dětem úspěšně čelit úzkostným situacím a budovat si zdravé strategie pro překonávání stresu, které jim budou užitečné po celý život.

 






Právě jste četli článek: Panické ataky u dětí – Jak můžeme pomoci dětem při panických atakách?

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Když tradice léčí: Velikonoce jako příležitost k psychické obnově

Když tradice léčí: Velikonoce jako příležitost k psychické obnově

Autor: psychologická poradna | Tradice a psychika| tipy psychologa | Jak prožít Velikonoce v klidu a bez stresu?  Poslechněte si článek jako audio: Váš prohlížeč nepodporuje přehrávání zvuku. Velikonoce jsou víc než jen ozdobená vejce, pomlázka nebo prodloužený víkend. Jsou to svátky, které v sobě spojují hluboký symbolický význam, návrat přírody k životu – a také velmi silnou psychologickou rovinu. V kontextu péče o duševní ...

Pokračovat ve čtení

Duše na dlani: Mojráček aneb Malí hrdinové si zaslouží velké příběhy

Duše na dlani: Mojráček aneb Malí hrdinové si zaslouží velké příběhy

Autor: Psychologická poradna | PODCAST | rozhovor | Mojráček: časopis pro děti a rodičePodcast, který otevírá svět psychologie, je dostupný na všech vašich oblíbených platformách: YouTube Spotify Apple Podcast České Podcasty PodBean Podívat se na video: ...

Pokračovat ve čtení

Jak funguje mozek během spánku a proč je spánek zásadní pro duševní zdraví?

Jak funguje mozek během spánku a proč je spánek zásadní pro duševní zdraví?

Autor: psychologická poradna | Spánek | tipy psychologa | Proč je pro nás spánek tak důležitý?  Poslechněte si článek jako audio: Váš prohlížeč nepodporuje přehrávání zvuku. „Spánek je pro člověka totéž co natahování pro hodinky.“ (Arthur Schopenhauer)Slovo spánek pro většinu z nás znamená chvíli odpočinku a relaxace v pohodlí postele. Není žádným tajemstvím, že dobrý a kvalitní spánek je velmi prospěšný pro naše z...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat