Školní zralost a podle čeho ji poznat

https://www.blog.mojra.cz/post/427

 Poslechněte si článek jako audio:



Děti v České republice obvykle chodí k zápisu v šesti letech. Respektive do první třídy nastupují ty, které v daném roce nejpozději do 31. srpna dovrší věku šesti let. Rodiče ale mají možnost dětem školní docházku o rok odložit, pokud nejsou dost zralé. V čem školní zralost spočívá? Co by měla vaše ratolest zvládat a umět, když půjde k zápisu? Na to se podíváme v dnešním článku.


Komplexní zralost

Od budoucího prvňáčka se očekává, že bude na školní docházku připraven na mnoha úrovních a to: emocionální, sociální, fyzické a také percepčně kognitivní a motorické. Jednoduše to znamenaná, že musí být schopen dostatečné koncentrace a udržení pozornosti. Motorické funkce jsou zase základem pro psaní, čtení a počítání. Požadavků na děti je tedy opravdu spousta, co ale znamenají konkrétně?


Citová a sociální zralost

Od budoucího prvňáčka se očekává dostatečná citová, sociální i pracovní úroveň. Znamená to, že musí zvládat nepřítomnost maminky, dělit se o pozornost paní učitelky s jinými dětmi, poslouchat paní učitelku a vycházet se spolužáky. Před nástupem do školy by mělo dítě chápat základní pravidla, která ve škole platí a respektovat rozdíl mezi hrou a učením. Stejně tak by mělo rozumět tomu, co se od něho v hodinách očekává a že čas na zábavu je vyhrazen přestávkou.

Zralé dítě také dokáže přiměřeně ovládat své chování v různých situacích, zajímat se o spolužáky a navazovat s nimi zdravé vztahy. Jednoduše chápe princip kompromisu, tedy že je někdy potřeba ustoupit z jeho vlastních momentálních potřeb a podřídit se většině


Fyzická zralost

Před zápisem do školy je vhodné situaci konzultovat s pediatrem vašeho dítěte. To především proto, že školní docházka znamená určitý druh zátěže, na kterou není dítě zvyklé. Musí zvládnout „odsedět“ vyučování a udržet pozornost. Aktovky také nebývají tím nejlehčím, pokud se naplní všemi sešity, učebnicemi a dalšími pomůckami. A kdo jiný zvládne lépe posoudit tělesný stav dítěte než právě lékař.

Lékař má také nejucelenější vztah o zdravotním stavu vašeho dítěte díky odpovídající dokumentaci. Ví, zda bývá často nemocné a jakými nemocemi trpělo. Jeho pohled je tak pro fyzickou zralost před nástupem do školy stěžejní. A pokud budete uvažovat o odkladu je také dobré, aby se pediatr mohl vyjádřit.


Percepčně kognitivní zralost

Tato složka obsahuje celou škálu schopností a dovedností, kterými by mělo dítě disponovat. Řadíme sem mimo jiné pozornost, vnímání, řeč, orientaci a paměť.


Pozornost

U pozornosti je jedním ze stěžejních požadavků selekce. To znamená, že dítě dokáže vybrat ty podněty, které zrovna potřebuje a naopak upozadit ty, které jsou v danou chvíli rušivé. Prakticky jde o to, že dítě dokáže „dávat pozor“ a nevěnuje se tomu, jaké venku projíždí auto, kdo prošel po chodbě apod.


Vnímání

Stejně tak by mělo dítě mít dostatečně vyvinuté sluchové i zrakové vnímání. Jeho zralost opět můžete konzultovat s dětským lékařem. Doma to lze ale ověřit hned několika způsoby: dítě si pamatuje některé říkanky a písničky, pamatuje si instrukce, dokáže najít rozdíl mezi dvěma podobnými obrázky, hraje rádo pexeso.


Řeč

Co se týká řeči, není výjimkou, že předškoláky trápí špatná výslovnost některých hlásek – sykavky, ř, r, l, ď apod. Poruchy řeči mohou zásadně ovlivnit školní úspěšnost a to především čtení a psaní. Pokud jsou v řeči vašeho dítěte nedostatky, je nutné vyhledat logopedickou pomoc. Dítě by totiž před nástupem do školy mělo tyto hlásky dobře ovládat.


Orientace

Orientace v prostoru a času přináší dítěti praktické informace o životě a sociálním prostředí. Je velmi důležitá pro rozlišování různých rolí a také rozdílného chování, které je s těmito rolemi spjato. Ve světě dětí to znamená, že chápou, proč mamince tykají a paní učitelce musí vykat, ví, kam uklidit hračky a dokáží vytvořit elementární časový harmonogram (vstávaní – hygiena – snídaně – odchod do školy).


Závěrem

Dítě je potřeba brát jako celek a nehodnotit pouze jeho nejslabší nebo nejsilnější stránky. Vy jste rodič a své dítě znáte nejlépe, proto určitě u spousty aspektů školní zralosti dokážete odhadnout, jestli je dítě na školu připraveno, či nikoli. Pokud si přeci jen nejste jistí, doporučujeme probrat situaci s paní učitelkou ve školce, která má přehled o tom, jak se vaše dítě chová v různých situacích a jaké jsou jeho dovednosti. Vždy se také můžete obrátit na odborníky z řad psychologů, kteří mohou provést přímo test školní zralosti. 






Právě jste četli článek: Školní zralost a podle čeho ji poznat

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s metodičkou prevence ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou jsme zavítali na Základní školu ve Vítkově.   Součástí návštěvy byl také rozhovor s metodičkou prevence Mgr. Vlastou Večeřovou, se kterou jsme otevřely několik důležitých otázek: S jakými potížemi se na ni děti nejčastěji obracejí? Jaké problémy ve školách dnes p...

Pokračovat ve čtení

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

Jak pečovat o duševní zdraví dětí ve školách? Rozhovor s ředitelkou ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu „Mojráček do škol“, který realizujeme ve spolupráci s RBP, zdravotní pojišťovnou, jsme zavítali na ZŠG ve Vítkově. Součástí návštěvy byl také rozhovor s ředitelkou školy Mgr. Blankou Váňovou, se kterou jsme otevřeli několik důležitých otázek: Jak je vnímáno duševní zdraví dětí a duševní zdraví na školách? Jaká je role školy v komunikaci s rodi...

Pokračovat ve čtení

Mojráček do škol: ZŠG Vítkov

Mojráček do škol: ZŠG Vítkov

V rámci našeho preventivně-vzdělávacího programu  Mojráček do škol, který realizujeme ve spolupráci se  zdravotní pojišťovnou RBP , jsme tentokrát zavítali na ZŠG Vítkov.   Do programu se zapojilo celkem 80 žáků 2. a 3. ročníku . Pro každou třídu byl připraven samostatný dvouhodinový blok, tedy dohromady čtyři vyučovací hodiny plné her, diskusí a praktických ukázek. ...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat