Práce s myšlením a chováním: KOGNITIVNĚ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE

https://www.blog.mojra.cz/post/187

Svět není jen černý a bílý, ale i barevný, záleží však, z jakého úhlu se na něj budete dívat. Jak se říká, pesimista vždy uvidí sklenici poloprázdnou, optimista napůl plnou. A tak je to i s vnímáním světa, respektive života. Jedni vidí po dešti jen bahno, kaluže a mlhu. Druzí svěží vzduch, romantický opar vznášející se nad domy a kapky vody na barevných květinách.

 

Psychologové předpokládají, že duševní stavy a vnímání světa jsme se naučili v dětství. A tak jako cokoliv, i negativní myšlení se dá změnit, odnaučit. Jedním z nejznámějších terapeutických postupů, jak změny v myšlení a chování dosáhnout je kognitivně behaviorální terapie – pojem rozšířený, ale mnohdy neznámý. Tak se mu pojďme podívat na zoubek.


Trocha historie

Základy kognitivně behaviorální terapie (KBT) byly položeny ve Velké Británii v 70. letech minulého století. Jde v podstatě o spojení dvou psychologických postupů, jak už název vypovídá, kognitivní terapie a behaviorismu.

 

Behaviorismus (behavior angl. chování) vychází z prací amerického psychologa J. B. Watsona, který experimentoval s chováním myší v bludišti. Vše, co zjistil Watson aplikoval na chování člověka. Na opačném konci světa, v Rusku, se pak ruský fyziolog, psycholog a lékař zabýval studiem trávicích procesů a s nimi spojených reflexů u psů. Pavlova teorie byla v 50. letech rozšířena o poznatky F. B. Skinnera, který přišel s teorií operantního podmiňování. To vychází z faktu, že častěji opakujeme chování, za které jsme odměňováni než to, za které jsme trestáni. Všechny výše zmíněné teorie jsou samozřejmě zjednodušené. Tyto behaviorální přístupy se proměnily s nástupem kognitivní školy, která vycházela z rozdílnosti ve vnímání světa. Postupně se pak oba psychologické směry propojily.

 

Kognitivně behaviorální terapie

KBT je dnes psychology velmi oblíbenou terapií při léčbě závislostí, depresí, posttraumatické stresové poruchy, úzkostí a jiných duševních poruch. Ve své podstatě však mohou terapii podstoupit i ti, kteří žádný psychický problém nemají, ale chtějí se naučit jinak a lépe zvládat stresující životní situace. Nejedná se přitom o žádnou extrémně zdlouhavou terapii, maximem pro dosažení úspěchu je 20 sezení s psychologem. Velmi důležitou roli sehrává vztah psychologa s klientem, protože ten musí svému terapeutovi naprosto důvěřovat a spolupracovat s ním.


Kognitivně behaviorální terapie je tvořena těmito základními kroky:


1. Identifikace problému – problémy se zdravím, rozvod a jiné stresující situace, duševní nemoci.

2. Uvědomění – přemýšlení klienta o problémech, sdělení pocitů a myšlenek terapeutovi.

3. Identifikace negativního myšlení – klient musí věnovat zvýšenou pozornost svým reakcím v určitých situacích, terapeut se pak zaměřuje právě na tyto vžité vzorce chování.

4. Změna – postupné učení se jinému chování v daných situacích apod.

Kognitivně-behaviorální terapie

Nejbližší termíny: 04.12.2025

Kognitivně-behaviorální terapie

Nejbližší termíny: 04.12.2025

Psycholog Offline

BA. Irfan Darcan

Kognitivně-behaviorální terapie

Nejbližší termíny: 05.12.2025


Jak probíhá práce s myšlením a chováním?

Už v úvodu jsme nakousli myšlenku o tom, že naučené chování se dá změnit. Celý proces KB terapie vychází z behaviorální, kognitivní a funkční analýzy. Při první konzultaci počítejte s tím, že o vás bude psycholog chtít zjistit co nejvíce informací, což pro některé může být značně nepříjemné, ovšem terapeut tyto informace potřebuje k tomu, aby mohl hlouběji pochopit vaši situaci a označit konkrétní problém. Při dalších sezeních budete s psychologem mluvit o vašich pocitech a myšlenkách, zprvu bude aktivní roli zastávat spíše terapeut, postupně však svou aktivitu sníží a nechá klienta, aby se angažoval sám. Celá terapie je v podstatě založena na vzájemné spolupráci, terapeut vás bude motivovat ke změně myšlení a chování, vy na oplátku budete aktivně zkoušet nové možnosti apod. V rámci KBT existuje celá řada metod, jak změn dosáhnout, ať už je to relaxace, desenzibilace (postupné vystavování člověka obávanému podnětu), zaplavení (vystavení klienta jeho nejhorší obavě) apod.

  

Za úspěšnou se dá kognitivně behaviorální terapie považovat v případě, kdy např. pesimistu naučíme barevnému pohledu na svět, aby si všímal pozitivních věcí a neviděl vše jen černobíle. A toho všeho se dá dosáhnout pouze pod vedením schopného terapeuta









Právě jste četli článek: Práce s myšlením a chováním: Kognitivně behaviorální terapie

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar
  • Hana Jolicova před 3 roky
    Hana Jolicova

    Dobrý den, vážená paní magistro, obracime se na Vás s prosbou, zda je u Vás možné domluvit KBT léčbu, která by měla pomoci s Tourettovym syndromem? Jedná se o dítě 9 let. Děkujeme Iveta a Petr Matuskovi, rodiče.


Podobné články



Osobní proměna: Od nespokojenosti k naplnění

Osobní proměna: Od nespokojenosti k naplnění

Autor: psychologická poradna | Osobní proměna | tipy psychologa | Od nespokojenosti k naplněníStává se vám někdy, že uvnitř cítíte, jako by vám v životě něco zásadního chybělo? Navenek může být všechno v pořádku – máte stabilní práci, dobré vztahy, zázemí – ale přesto přetrvává pocit, že váš život není úplný. Tento zvláštní vnitřní pocit prázdnoty nebo nenaplnění bývá často tím nejjasnějším a nejdůležitějším s...

Pokračovat ve čtení

Duše na dlani - Nehledáme proč, hledáme jak - Síla terapie zaměřené na řešení

Duše na dlani - Nehledáme proč, hledáme jak - Síla terapie zaměřené na řešení

Autor: Psychologická poradna | PODCAST | rozhovor | tipy psychologaPodcast, který otevírá svět psychologie, je dostupný na všech vašich oblíbených platformách: YouTube Spotify Apple Podcast České Podcasty PodBean Podívat se na video: Video...

Pokračovat ve čtení

Kdy vyhledat školního psychologa a jak dítěti vysvětlit jeho roli?

Kdy vyhledat školního psychologa a jak dítěti vysvětlit jeho roli?

Autor: psychologická poradna | Školní psycholog | tipy psychologa | Kdy je potřeba školního psychologa?Vzdělávání a výchova dítěte představují nedílný proces, který vyžaduje celostní přístup zohledňující kognitivní, emoční a sociální aspekty jeho rozvoje. Každé dítě je jedinečnou individualitou s vlastními kognitivními, emocionálními a sociálními potřebami. V průběhu školního i mimoškolního života se mohou objevit různé výzvy, které ovliv...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat