Poslali jste svůj životopis, motivační dopis a teď
napjatě čekáte, co bude dál. Když vám pak přijde email s pozvánkou na
přijímací pohovor, máte neskutečnou radost. Jenže hned vzápětí vás přepadne
nervozita a stres. Jak zvládnout pracovní pohovor a zazářit?
Ať už se jedná o vaše první zaměstnání, pracovní pohovor
po mateřské nebo zkrátka o práci, na které vám skutečně záleží – připravili
jsme pro vás několik základních doporučení, která vám mohou pomoci.
PŘED POHOVOREM
Připraveným štěstí přeje
Udělejte si čas a zkuste si o
vaší vysněné firmě něco přečíst. Určitě byste totiž měli mít odpověď na
otázku: Proč chcete pracovat právě u nás? Zjistěte, jaké hodnoty daná
společnost prosazuje, na čem si zakládá nebo kdy vlastně vznikla. Svými
znalostmi ukážete, že o práci máte skutečný zájem.
Kdo jste?
Počítejte také s tím, že vás
personalista (nebo jiný člověk pověřený přijímacími pohovory) vyzve
k tomu, abyste zkusili říct něco o sobě. Že je to hračka? Tak si to
vyzkoušejte. Zkuste si doma sami sebe popsat. Kdo jste? Co vás baví? Jaké
jsou vaše silné a slabé stránky?
Vaše tělo a obličej vás prozradí
Nejsou to jen slova, čím na druhé
působíte. Řeč těla je velmi důležitým prvkem komunikace. Zkuste si krátký
proslov před zrcadlem. Snažte se působit sebevědomým a přívětivým dojmem.
Myslete na to, abyste se příliš nehrbili. Zjistěte, co děláte s rukami.
Vyhněte se zkříženým pažím, ty totiž poukazují na obranu nebo nesouhlas
s tím, co vám druhý říká.
Časový plán
S předstihem si vyhledejte
místo pohovoru. Promyslete si, jak se tam dostanete a kolik času na přesun
budete potřebovat. Pamatujte na časovou rezervu – může se totiž stát, že
narazíte na kolonu nebo že vlak bude mít zpoždění. Určitě není vhodné, abyste
přišli pozdě.
DEN D
Šaty dělají člověka
První dojem je důležitý a máte na
něj jen jeden pokus. Co si tedy obléct na pracovní pohovor? Zapomeňte na džíny
a hluboké výstřihy. Na pohovor se hodí spíše formálnější oblečení (samozřejmě
vždy záleží na konkrétní společnosti). V každém případě se doporučuje
upravit se a čistota je samozřejmostí. Ale pozor! Nenuťte se do košile, ve které
vám není příjemně a pořád se v ní ošíváte. Ani ty nové šaty možná nebudou
to pravé ořechové, když v nich nemůžete pořádně dýchat. Vezměte si
takové oblečení, které je společenské a zároveň se v něm cítíte dobře.
Základy Etikety
·
Ruku podává jako první nadřízený. Myslete
na přiměřený stisk, abyste nepůsobili jako leklá ryba.
·
Vyčkejte, až budete vyzváni k posazení se.
Pokud je vám nabídnuto něco k pití, je v pořádku nabídku přijmout.
· Tomu, kdo s vámi pohovor vede, neskákejte do řeči. Vyčkejte, pro vaše dotazy jistě bude prostor.
Jaké otázky čekat
Můžete nám říci něco o sobě? Výborně, to přece máte připraveno! Tak jen do toho!
Proč chcete pracovat právě u nás? Využijte znalostí, které o firmě máte.
Proč byste právě vy měl/a získat tuto
práci? Odpověď nevím se tady rozhodně
nehodí. Vyzdvihněte své silné stránky.
Jaké finanční ohodnocení si
představujete?
Zjistěte si, jaká
mzda je na podobných pozicích běžná.
Je něco, na co byste se chtěl/a
zeptat? Připravte
si několik dotazů, ukážete tím svůj zájem.
Co by vás nemělo zaskočit
Je možné, že v některých firmách po vás budou chtít vést část pohovoru v cizím jazyce. Buďte na to tedy připraveni.
Také
je pravděpodobné, že v rámci pohovoru dostanete rovnou i nějaký praktický
úkol. Může jít o přípravu kávy, vyřešení fiktivního projektu nebo třeba
ukázku toho, jak byste v určité situaci jednali s klientem.
TRÉNUJTE!
Čím víc si toho vyzkoušíte a
natrénujete doma, tím klidnější budete a jen tak něco vás nezaskočí. Pracovní
pohovor může být stresující, obzvláště pro lidi, kteří trpí trémou nebo nízkým sebevědomím.
Zkuste s tím něco udělat!
Věděli jste, že vám s trémou může pomoci psycholog? Může vás naučit
například některé z relaxačních a uklidňujících technik, může s vámi probrat vaši řeč těla či vyslechnout si
vaše hlavní obavy a strachy.
S psychologem můžete takový pracovní pohovor natrénovat.
Jelikož je v naší poradně
také možnost cizojazyčných konzultací, můžete v bezpečném prostředí
zvládnout rovnou dvě mouchy jednou ranou – naučíte se pracovat se stresem a
rovnou se můžete zbavit i trémy z rozhovoru v cizím jazyce.
Právě jste četli článek: Práce snů: Jak se připravit
na pracovní pohovor?
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.