Skrytá bolest: Deprese a sebepoškozování u dětí a jak jim pomoci

https://www.blog.mojra.cz/post/533

Národní monitoring duševního zdraví dětí v České republice, který provedl Matěj Kučera z Ústavu duševního zdraví, přinesl šokující zjištění, že až 40 % žáků devátých tříd základních škol vykazuje známky středně těžké a těžké deprese a 30 % deváťáků má problémy s úzkostí. Sama pracuji jako školní psycholožka, setkávám se s dětmi, hodně si povídáme, bohužel právě žáci devátých tříd nemají zájem mluvit o svých pocitech a problémech. Když mohu porovnat chlapce a dívky, mám zkušenost, že dívky jsou ochotnější mluvit o svých pocitech, ale také to není pravidlem. Některé dívky jsou velmi uzavřené a se spolužáky se ani nebaví.

 

"Nejčastějším problémem, se kterým se ve své praxi setkávám, je sebepoškozování dětí. Bohužel jsem zachytila sebepoškozující myšlenky nebo pokusy u žáka čtvrté třídy, ale většinou se jedná o starší děti, většinou dívky, kolem šesté třídy základní školy a výše."

 

Proč si děti takovým krutým způsobem ubližují?

Příčiny jsou různé, ať už jde o problémy se spolužáky, šikanu, problémy s rodiči, zklamání v lásce atd. Všechny dívky, a dokonce i chlapci, kteří trpí sebepoškozovacími sklony, mají problémy především ve vztahu k sobě samým.

 

Kde můžeme hledat příčiny nízkého sebevědomí dětí, které je vede k sebepoškozování?

Důvodů, proč mají děti nízké sebevědomí, negativní sebepojetí a obecně se nemají rády a ubližují si, může být více. Vždy se však jedná o vztahové záležitosti. Některé děti uvádějí, že se jim v dětství nedostávalo dostatečné rodičovské lásky, že jim rodiče, a často i učitelé, říkali, nebo stále říkají, že jsou hloupé. Děti tyto nálepky automaticky přijímají, protože ještě nemají dostatečně vyvinuté kritické myšlení a schopnost racionálně vyhodnocovat a filtrovat nálepky, které jim posíláme. Když dítěti řekneme, že je hloupé, uvěří nám. Když mu říkáme, že je chytré, věří nám.

 

Velký vliv na duševní zdraví dětí má také to, že mají kamarády. Děti v pubertě potřebují být součástí skupiny vrstevníků, někam patřit.  Výměnou za to, že jsou ve skupině vrstevníků, jsou ochotni dělat i věci, které by jinak nedělali, zejména chlapci, jako například vyzkoušet cigaretu (klasickou nebo elektronickou, která nesmrdí a rodiče na to tak snadno nepřijdou, nebo velmi oblíbený žvýkací tabák, který lze koupit v trafice), společně pít energetické nápoje a v některých skupinách dospívajících dokonce experimentovat s alkoholem a drogami, které jsou bohužel v současné době poměrně snadno dostupné. V některých skupinách se zkoušejí i jiné drogy, například marihuana, která je bohužel v některých státech zcela legální, ale málokdo dětem řekne, že ne každému přináší chvilkové uvolnění a u některých uživatelů může být spouštěčem psychóz. Když jsem pracovala v psychiatrické léčebně, měli jsme mladého, asi dvacetiletého pacienta se schizofrenií způsobenou marihuanou, který říkal, že ji zkusil jen dvakrát v životě. Schizofrenie je však nevyléčitelná nemoc, která ho bude negativně ovlivňovat po zbytek života.

 

Ve srovnání s předchozími generacemi tráví naše děti na sociálních sítích obrovské množství času, což také není dobré pro jejich duševní zdraví, a někdy sdílejí fotografie, například v plavkách (v lepším případě), za které se pak mohou stydět před spolužáky i rodiči. Kromě sociálních sítí tráví děti, někdy už na základní škole nebo v mateřské škole, spoustu času hraním her na mobilních telefonech/počítačích, což také není dobré pro jejich duševní zdraví, a hraní na počítači je pro ně mnohem zajímavější než hraní s vrstevníky, protože jim dodává více adrenalinu a vzrušení.

 

"Některé dívky si začaly ubližovat kvůli špatným vztahům ve třídě, problémům s nejlepší kamarádkou."

Výše uvedené faktory osobně považuji za nejrizikovější pro duševní pohodu dětí, ačkoli jich může být více. Pokud se o těchto problémech mluví, děti přiznávají, že fyzická bolest způsobená sebepoškozováním jim přináší úlevu od psychické bolesti způsobené problémy v blízkých vztazích.

 

Psycholog Offline

Mgr. Lenka Maturová

Sebepoškozování

Nejbližší termíny: 07.10.2024

Sebepoškozování

Nejbližší termíny: 07.10.2024

Psycholog Offline

Mgr. Branislav Sabaka

Sebepoškozování

Nejbližší termíny: 07.10.2024


Velmi závažným problémem, se kterým se v poslední době ve škole potýkáme, jsou poruchy příjmu potravy

Některé děti nechtějí jíst, protože mají pocit, že jsou tlusté, a při hledání příčiny takového přesvědčení o sobě samých je často bezvýznamná poznámka někoho z rodiny, kterou si dítě vzalo osobně. Některé děti přejdou od sebepoškozování k poruchám příjmu potravy, protože si je vyberou jako lepší variantu, protože jim nezůstanou nepříjemné jizvy. Sebepoškozování i poruchy příjmu potravy mají společné to, že dítě ubližuje svému tělu, což je známkou toho, že se dítě nemá dost rádo, není spokojené se svým tělem a není spokojené samo se sebou, často mají tyto děti pocit, že jim nikdo nerozumí, nikdo se o ně nezajímá a že je vlastně jedno, jestli tu jsou nebo ne.



Duševní zdraví je stále častěji zmiňovaným tématem, o které se zajímá 65 % českých dětí a dospívajících. Psychické onemocnění trápí v Česku podle organizace UNICEF zhruba 11 % dětí. Častěji se jedná o chlapce. Z průzkumu Česka v datech, společnosti T-Mobile, organizace Nevypusť duši a G82, který byl proveden se 400 dětmi ve věku 12–19 let, vyplynulo, že se 47 % dětí setkalo se sebepoškozováním či sebevražednými myšlenkami u kamarádů. K psychické pohodě jim pak nejvíce pomáhá kontakt s kamarády nebo domácí mazlíčci.

Zdroj: Česko v datech


Co můžeme udělat pro naše děti?

Abychom tento kritický stav duševního zdraví našich dětí zvrátili, je důležité, abychom jim jako rodiče, učitelé i dospělí dali najevo, že jsou pro nás důležité, že na nich záleží, a abychom jim pomohli rozvíjet jejich vnitřní potenciál, aby mohly dělat to, co je baví a kde se mohou realizovat. Důležité je také od útlého věku podporovat děti a jejich sebevědomí a sebedůvěru, dávat jim najevo, jak jsou výjimečné a důležité, a posilovat zdravé sebevědomí a sebeúctu. Je důležité, abychom jim ukázali, kým skutečně jsou a že jejich sebeúcta nezávisí na tom, co řekne spolužák nebo někdo, kdo jim nabídne například drogu, ale že vědí, kým jsou uvnitř. Důležité je také naučit děti zdravé asertivitě, aby později, když po nich někdo bude chtít něco, s čím se neztotožňují, uměly říci NE.

"Děti musí mít cíle, aspirace a plány, kterých chtějí v životě dosáhnout. Dovolme jim, povzbuzuji je, aby si své cíle splnili a zažili úspěch, i když nejsou dokonalé."

 

Autor: Mgr. Jitka Kneslová, psycholožka online poradny MOJRA  

 





Právě jste četli článek: Skrytá bolest: Deprese a sebepoškozování u dětí a jak jim pomoci

Komentáře

  • Připojte se do diskuze.
    Zadéjte Váš kometář.

  • Avatar

Podobné články



Podpora duševního zdraví dětí v období školního stresu: Co mohou rodiče udělat?

Podpora duševního zdraví dětí v období školního stresu: Co mohou rodiče udělat?

Autor: psychologická poradna | zvládání stresu u dětí | tipy psychologa pro rodiče | podpora duševního zdraví dětí ,,Jen tam, kde se setkávají děti, existuje reálná šance na zábavu.“ Mignon McLaughlin Podpora duševního zdraví dětí v čase školy a školního stresu patří mezi hlavní úkoly, které rodiče musí řešit v současném rychle se měnícím a náročném vzdělávacím prostředí. Škola přináší pro děti celou řadu výzev, od náro...

Pokračovat ve čtení

Když se dětská agrese vymkne kontrole: Příčiny, varovné signály a prevence agresivního chování ve škole

Když se dětská agrese vymkne kontrole: Příčiny, varovné signály a prevence agresivního chování ve škole

Autor: Psychologická poradna | příčiny a prevence dětské agrese | tipy psychologa pro rodiče a učitele | zvládání agrese u dětíAgrese ve školním prostředí může mít závažné důsledky pro všechny zúčastněné – děti, rodiče i učitele. Může narušit nejen výuku, ale i psychické zdraví dětí a celkovou atmosféru školy. Jak rozpoznat varovné signály agresivního chování, co může být jeho příčinou a jak se mu efektivně vyhnout? Tento článek se ...

Pokračovat ve čtení

Jak najít rovnováhu: Škola, koníčky a volný čas

Jak najít rovnováhu: Škola, koníčky a volný čas

Autor: psychologická poradna | Rady pro rodiče a studenty | Tipy na lepší organizaci času pro rodiče a studentyVyvažování času mezi školními povinnostmi, koníčky a odpočinkem představuje jednu z největších výzev, kterým studenti čelí. Zatímco školní úspěch je nepochybně důležitý, stejně významný je i osobní rozvoj, zdraví a spokojenost studenta. V dnešním rychle se měnícím světě je schopnost efektivně řídit svůj čas a najít rovnováhu mezi...

Pokračovat ve čtení

Psychologové portálu Mojra.cz

Štítky


Objednejte si konzultaci ještě dnes!    Objednat